Lyko förvärvar skönhetsproducent
Lyko Group förvärvar majoritetspost, 90,05 procent av Grazette of Sweden AB som utvecklar och tillverkar skönhetsprodukter inom hårvård, hudvård, skägg och styling.
Majoritetsposten förvärvas från grundaren Hans Algeskog som även fortsatt ska vara vd i Grazette och driva bolaget.
– Grazette bygger vår kunskap ”in-house” från utveckling och tillverkning till marknadsföring och försäljning. De ger oss full kontroll och breddar våra möjligheter för vår växande Private Label portfölj. Vi ser direkt en stor potential i att tillföra våra skalfördelar och kompetens inom fysisk och digital handel. Jag ser fortsatt stora möjligheter till ytterligare vertikala förvärv och det är en naturlig del i vår sortimentsstrategi för expansion i Europa. Genom Grazettes starka koppling mot frisörsalonger i Sverige får vi också en möjlighet att stärka erbjudandet mot dessa, säger Rickard Lyko, vd för Lyko, i en kommenter.
Köpeskillingen uppgår till 11,5 miljoner kronor upfront för 100 procent vilket innebär 10,3 miljoner kronor för 90,05 procent av bolaget. Tilläggsköpeskillingar baserat på EBITDA de närmsta 2,5 åren kan maximalt uppgå till 45 miljoner kronor för 100 procent det vill säga drygt 40,5 miljoner kronor, uppger Lyko i ett pressmeddelande.
Grazette, grundat 1974, omsatte 66,6 miljoner 2020, har ett 50-tal anställda och en egen fabrik i Göteborg. Bolagets varumärken, egna och projekt för svenska och internationella skönhetsmärken, finns representerade i detaljhandeln hos Apotek, frisörer och på Spa-anläggningar.
Tillträde sker per den 2 augusti.