Så utvecklades handeln enligt nya indexet
HUI Research och Handelsrådet har tagit fram ett nytt försäljningsindex, som ska ge bättre statistik på branschnivå, främst för att många e-handelsföretag nu klassificeras efter bransch, och inte som ”distanshandel”. Indexet omfattar också fler branscher inom detaljhandeln.
Definitiva siffror på månadsnivå finns tillgängliga efter varje kvartal på den nya statistiksajten Handelsfakta.se.
Branscherna som ingår i statistiken
-
Livsmedelshandel
-
Elektronik- och vitvaruhandel
-
Klädhandel
-
Bygg-, järn och färghandel
-
Apotekshandel
-
Handel med brett sortiment
-
Möbelhandel
-
Sport- och fritidshandel
-
Heminredningshandel
-
Blomster- och trädgårdshandel
-
Bok- och mediahandel
-
Optikhandel
-
Kosmetik- och skönhetshandel
-
Skohandel
-
Guld- och smyckeshandel
-
Zoohandel
-
Leksakshandel
-
Urhandel
Under det första kvartalet i år ökade den totala detaljhandeln med 5,6 procent i löpande priser. Livsmedelshandeln ökade med 4,4 procent och sällanköpshandeln med 6,7 procent.
Tittar man per månad är utvecklingen mest svängig i sällanköpshandeln, där utvecklingen gick från -0,3 procent i januari till 18,4 procent i mars.
Livsmedelshandeln ökade i januari med 7,5 procent, februari med 2,4 procent och mars med 3,3 procent. Under februari och mars började branschen möta starka jämförelsetal från den bunkringsperiod som inträffade i början av pandemin.
Den bransch som ökade mest under kvartalet var zoohandeln, som noterade en ökning med hela 44,5 procent.