H&M: "Krisen har gjort oss till ett ännu starkare bolag"
”Trots fortsatta restriktioner, har försäljningen ökat kraftigt jämfört med föregående år. Tredje kvartalet har börjat bra och vi är nästan tillbaka på nivån jämfört med innan pandemin. Jag är stolt över alla medarbetares engagemang och handlingskraft under denna utmanande period. Krisen har gjort oss till ett ännu starkare bolag. Lärdomarna som vi dragit gör att vi kan tillvarata nya möjligheter ännu bättre och snabbare och vi ser optimistiskt på framtiden, kommenterar Helena Helmersson, vd, utvecklingen under andra kvartalet i rapporten.
H&M-gruppens nettoomsättning i lokala valutor ökade med 75 procent under andra kvartalet 2021 jämfört med motsvarande period föregående år.
Omräknat till svenska kronor uppgick nettoomsättningen till 46 509 miljoner kronor (28 664). H&M-gruppen redovisar ett rörelseresultat på 3 852 miljoner kronor för det andra kvartalet, mars-maj, i det brutna räkenskapsåret 2020/2021.
Analytiker hade i genomsnitt väntat sig ett rörelseresultat på 3 642 miljoner kronor, enligt Infronts sammanställning. Siffrorna är inklusive IFRS-16. Bruttomarginalen blev 53,9 procent, jämfört med förväntade 53,6 procent.
H&M:s onlineförsäljning ökade med 40 procent i lokala valutor under det andra kvartalet.
I svenska kronor ökade onlineförsäljningen med 32 procent.
"H&M-gruppens onlineförsäljning fortsätter att utvecklas mycket väl även när butikerna successivt har tillåtits att återöppna", skriver bolaget.
H&M-gruppens försäljning under perioden 1-28 juni ökade med 25 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande period året innan.
Det framgår av bolagets rapport för det andra kvartalet som sträcker sig till och med maj.
Jämfört med juni 2019 sjönk försäljningen under perioden 1-28 juni 2021 med 4 procent.
H&M har tidigare uppgett att försäljningen 1-13 juni 2021 ökade med 35 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande period 2020. Jämfört med motsvarande period 2019 var ökningen 1-13 juni 2 procent.
Försäljningen påverkas fortfarande negativt av minskad kundtrafik i fysiska butiker på grund av fortsatta restriktioner och butiksstängningar. Cirka 95 butiker är i dagsläget fortsatt tillfälligt stängda.
Den 13 juni var ungefär 180 butiker stängda.
H&M-gruppen upprepar att cirka 250 butiker netto väntas stänga under räkenskapsåret 2020/2021 som sträcker sig till och med november.
Det framgår av rapporten för det andra kvartalet.
Under året planeras antalet stängningar uppgå till cirka 350 och antalet nyöppningar till drygt 100.
Ny planerad H&M-butiksmarknad är Panama via franchise där en första butik väntas öppna under det andra halvåret 2021, vilket är en upprepning av tidigare budskap.
Bland övriga kommande expansionsplaner märks att COS planerar att lansera online i Australien i början av 2022 samt att Kambodja blir ny H&M-marknad via franchise under 2022.
Sellpy, second-hand-plattformen som delägs av H&M-gruppen, har lanserats på ytterligare 20 marknader och finns nu på totalt 24 marknader i Europa, ett besked som kom i slutet av maj.