Cervera i nya händer – förvärvas av norsk detaljhandelsaktör
Cervera, med 70 butiker och e-handel i Sverige, förvärvas av den norska koncernen Kibord som köper detaljhandelskedjan av ägaren Accent Equity.
Accent Equity har ägt Cervera sedan 2015 då bolaget förvärvade detaljhandelsktören från huvudägaren ICA Gruppen och ett antal minoritetsägare.
Cerveras nya ägare Kibord äger även detaljhandelskedjorna Kitch’n och Tilbords samt grossistföretaget Home Brands. Kitch’n har varit etablerat i Sverige i fem år och har näthandel och 25 butiker.
”Koncernen är under namnändring till Home Brands, och har för avsikt att bygga upp en stark nordisk koncern inom kvalitetsvaror för hemmet, främst inom köket och matsalen”, heter det i ett pressmeddelande.
– Vi är mycket nöjda med förvärvet. Cervera kompletterar våra nuvarande portföljbolag med sin imponerande e-handelstillväxt och sin starka närvaro på den svenska marknaden. Vår vision med Home Brands är att vara nummer ett på köket inom de marknader vi agerar på, och Cervera hjälper oss att bli det även i Sverige, säger Tore Thorstensen, styrelseordförande i Kibord.
Koncernens totala omsättning blir efter köpet av Cervera ca 2,6 miljarder norska kronor.
– Vi är glada över att ha hittat en stark ny ägare av Cervera i Kibord, som dessutom kompletterar bolaget väl. Vi har tillsammans med ledningen lyckats få till en rejäl transformationsresa av bolaget där e-handeln de senaste 18 månaderna har vuxit från ca 100 Mkr till en årlig run rate på 500 Mkr, samtidigt som de fysiska butikerna är inne på sitt tredje år i rad med jämförbar tillväxt. Även lönsamheten har utvecklats positivt under de senaste åren, säger Claes Bodell, ansvarig partner på Accent Equity.
Cervera driver e-handel och 70 fysiska butiker i Sverige och har under de senaste åren arbetat för att bli en omnikanalaktör med en storsatsning på e-handel. Bolaget har under de senaste 12 månaderna haft en tillväxt om 34 procent och där e-handeln ökat med 195 procent. Under perioden har de jämförbara butikerna ökat försäljningen med 7 procent trots rådande butiksrestriktioner.
I maj i år ökade Cerveras totala försäljningen med 33 procent och e-handeln hade en tillväxt med 90 procent jämfört med samma månad i fjol.
– Vi välkomnar Home Brands som ny ägare och ser fram emot att bidra till att bygga upp en riktigt stark koncern inom köket och hemmet. De senaste åren har vi lagt ner hårt arbete på att förbättra vårt kunderbjudande i båda kanalerna, öka vår synlighet och relevans i digitala kanaler, samt förbättra vår service. Vi tar tydligt marknadsandelar i båda kanalerna, vilket är det bästa kvittot vi kan få på att kunderna verkligen gillar det vi gör, säger Peter Rimbäck, vd för Cervera.