Möbelkedja letar lägen för expansion – åtta butiker väntar
Danska möbelkedjan Ilva, som ingår i Lars Larsen Group, planerar öppna åtta nya butiker i Sverige under det kommande året och innan 2022 är all.
Möbelvaruhuset har sedan 2005 en butik i Sverige i Malmö. Startskottet för den nya satsningen går med en butik i Kristianstad som öppnar i augusti i år. Butiken om 2 000 kvadratmeter öppnar i Härlövs handelsplats.
Därefter väntar butiker Göteborg, Helsingborg, Halmstad, Växjö, Jönköping och Lund och kedjan letar läge för att kunna realisera butiksexpansionen.
– Butiken i Malmö klarar sig bra, och vi har haft en fantastisk tillväxt, men vi har potential att nå ut till många fler människor och bli ännu mer kända i Sverige. Vi är redo att växa mer och expansion är den primära vägen, säger Rami Jensen, vd, Ilva i en kommentar.
Även på hemmaplan, där aktören har 42 möbelvaruhus, planeras för fler butiker och 6 nya enheter väntar.
– I Danmark har vi sett att vår onlineförsäljning växer där vi har fysiska butiker, och en stor del av den svenska försäljningen kommer redan från webbshoppen. Det vittnar om en stor potential, och det är kombinationen av en stärkt onlinenärvaro och flera fysiska butiker som ska understödja den utveckling som kan infria detta, säger Rami Jensen vidare.
I takt med att möbelkedjan växer med fysiska enheter i Sverige ska kedjan även satsa med e-handeln,där varuleveranser och returer hanterats i Malmö, och serva södra Sverige med en ny logistiklösning.
– Vi kommer att få en ny logistiklösning som gör det enkelt och effektivt för kunderna att handla online i hela den sydliga delen av Sverige. Med stöd av de nya butikerna höjer vi nivån för den totala omnikanalstjänsten, och vi är övertygade om att efterfrågan och potentialen finns där, säger Rami Jensen.
Häromdagen sa vd Rami Jensen till danska tidningen Børsen att kedjan även har siktet inställt på att etablera sig i Norge.
– Om vi drömmer lite kan det bli riktigt spännande att tänka att vi en dag skulle kunna vara representerade i Norge. Men vi har valt Sverige som vårt fokus nu, för vi har en närvaro och varumärkeskännedom bland kunder i Sverige som vi kan bygga på. Det ger oss en klar fördel, säger Rami Jensen till tidningen.