23948sdkhjf

Starkt Reitan – trots tapp i convenience

Norska Reitan (tidigare Reitangruppen) kunde under pandemiåret 2020 prestera ett solitt resultat med en totalomsättning på 105,6 miljarder norska kronor och ett driftsresultat på 5,5 miljarder (3,6 miljarder).

Inte oväntat gick det bra för Reitans dagligvaruverksamhet Rema 1000 som såg en omsättningstillväxt på 17,4 procent till 84,9 miljarder kronor och ett resultat på 3 572 miljoner norska kronor (2 089).

– Dagligvarubranschen har haft ett rekordresultat under ett trist år som vi alla skulle vilja ha varit utan. Vi jublar inte men använder den här tiden för att ta vara på det vi har upplevt och lärt oss, säger vd Odd Reitan i en kommentar.

Där dagligvaruhandeln vuxit har convenicence fått stå tillbaka och Reitan Convenience, verksamma i sju länder med varumärken som Narvesen, 7-eleven och Pressbyrån, minskade i omsättning till 13,5 miljarder kronor (15,4) med ett negativt resultat på  minus 57 miljoner norska kronor.

Förutom dagligvaror och convenience har även Reitan en omfattande verksamhet där energi, fastigheter och kapital ingår och av resultatet för skatt var 2,3 miljarder knutet till kapital- och egendomsverksamheteen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095