Stilindex: "Kommer ta lång tid att läka såren"
Försäljningen av kläder i fysiska butiker, med butikernas e-handeln inräknad, ökade med 18,1 procent i maj jämfört med samma månad föregående år enligt Stilindex från Svensk Handel.
Motsvarande siffra för skohandeln visar en ökning med 28 procent i maj jämfört med motsvarande månad i fjol.
Men om siffrorna ska ses i ljuset av butikernas försäljning i maj 2019 så backade kläd- respektive skoförsäljningen med 18 respektive 30,2 procent i jämförelse med maj 2019.
– I takt med att alltfler vaccineras och att samhället stegvis öppnar upp ser landets modehandlare ljusare tider i antågande. Det är glädjande att försäljningen i såväl kläd- som skohandeln äntligen ökar, men även om utvecklingen går åt rätt håll är det långt kvar till de nivåer vi såg innan pandemin slog till, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel i en kommentar.
Hittills i år har klädförsäljningen minskat med 1,0 procent och skoförsäljningen med 2,0 procent.
– Minskat fysiskt socialt umgänge under pandemin har påverkat modehandeln som helhet negativt och en växande del av den försäljningen som skett har gått via e-handeln. Fyra av tio svenskar handlade kläder eller skor på nätet under förra året. För många modehandlare har e-handeln vägt upp för en del av försäljningsbortfallet i butikerna, säger Mats Hedenström.
– Den bästa sommarpresent som modebutiker i stadskärnor och köpcentrum kan få är att resandet och rörligheten i samhället åter kommer igång. Samtidigt måste vi komma ihåg att
pandemin har slagit stenhårt mot många företag, depåerna är tömda och det kommer att ta lång tid att läka såren.