23948sdkhjf

Alliansen Tesco-Carrefour skrotas

Brittiska Tesco och franska Carrefour bryter den allians mellan bolagen som inleddes 2018 och som skulle leda till ökat utbud och lägre priser.

Det skriver Guardian.

Avtalet mellan de två dagligvarujättarna skulle enligt planerna stärka företagens relationer till sina leverantörer, utöka spridningen av bolagens egna varumärkesprodukter och sänka priserna genom ännu större inköpsmakt. Beslutet att nu slopa samarbetet antyder dock att alliansens fördelar inte varit tillräckliga för att berättiga en förlängning efter nyår, enligt tidningen.

I Storbritannien har farhågor funnits om att priserna på importerad mat kan komma att stiga som en följd av att landet lämnat EU. En talesperson för Tesco förnekar dock att Brexit ska ha påverkat beslutet att skrota partnerskapet med Carrefour.

Shore Capitals detaljhandelsanalytiker Clive Black säger i en kommentar till Guardian att beslutet visar att fördelarna är begränsade med denna typ av samarbeten, och pekar på att liknande försök tidigare fått ungefär samma resultat.

"Ärligt talat är utfallet långt ifrån tydligt eller imponerande för de stora spelarna; förutom bananer var det inte särskilt tydligt inom mat att Asda i Storbritannien var en del av Walmart, för att inte nämna andra inköpsgrupper", sade han.

Clive Black tillade dock att Carrefour och Tesco fortfarande skulle kunna gynnas av en formell fusion, om ledningarna var villiga att ta det steget.

"Deras respektive kategorier och geografier förblir mycket väl kompletterande, särskilt givet Tescos nedskärningar det senaste decenniet, där de brittiska öarna förblir en effektiv och betydande marknad på snart 70 miljoner kunder", sade han.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062