Trögt för Clas Ohlson
Clas Ohlsons totala försäljning sjönk med 3 procent under maj månad.
Analytikerna hade i snitt väntat sig en nedgång på 4,9 procent, enligt Infronts samanställning av fem estimat.
Den organiska försäljningen minskade med 5 procent. Här låg konsensus på -5,7 procent. Jämfört med maj föregående år gav färre handelsdagar en negativ kalendereffekt med 4 procentenheter, uppger bolaget.
Clas Ohlsons onlineförsäljning ökade med 21 procent under månaden, mot väntade +53,8 procent. Vid periodens utgång uppgick det totala antalet butiker till 229 (228). I Sverige var försäljningen 4 procent ner. Organiskt sjönk försäljningen i Norge med 7 procent, i Finland var den ned 2 procent och regionen Utanför Norden visade en ökning på 20 procent.
Rörelseresultatet under det fjärde kvartalet, februari-april, i det brutna räkenskapsåret 2020/2021 uppgick till -64 miljoner kronor.
Analytiker hade i genomsnitt räknat med -49,4 miljoner kronor, enligt Infronts sammanställning av fem estimat.
Bruttomarginalen blev 39,9 procent. Förväntat var 40,2 procent.
Clas Ohlsons försäljning i kvartalet uppgick till 1.538 miljoner kronor, vilket har meddelats tidigare.
Styrelsen föreslår en utdelning om 6:25 kronor per aktie, att utdelas två gånger. Väntat var en utdelning på 5:95 kronor, enligt Infronts sammanställning.