Amazon planerar lansering av fysiska apotek
När Amazon i november förra åreet lanserade ett eget digitalt apotek skapade det genast stor oro bland andra aktier i samma sektor. Rapporterna om att e-handelsjätten nu även planerar fysiska butiker i USA sänder nya chockvågor i branschen.
Walgreens Boots Alliance, Rite Aid and CVS Health fick alla se sina aktier sjunka efter uppgifterna om att Amazon väntas expandera sin apoteksverksamhet offline. Tre anonyma källor med insyn säger till Business Insider att planerna fortfarande är i ett tidigt skede och att en utrullning kan dröja ytterligare ett år.
Amazon har på kort tid öppnat en rad livsmedelsbutiker under varumärket Amazon Fresh. Retailjätten har gradvis närmat sig apoteksområdet på samma sätt som företaget närmat sig livsmedelsbranschen.
Sedan köpet av Pillpack 2018 har bolaget adderat ytterligare apoteks- och hälsovårdstjänster. År 2019 lanserades Amazons receptfria läkemedel och bolaget rullade då även ut ett hälsovårdsnätverk för de egna anställda.
I augusti förra året lanserade Amazon en fitnessmonitor, Halo, och tillsammans med de övriga erbjudandena har Amazon skaffat sig en allt starkare position inom hälsoområdet – en position som nu alltså väntas befästas med fysiska apotek.