”Butikerna måste bli bättre på att ta hand om sin data”
När pandemirestriktionerna förhoppningsvis lättas framåt sommaren står de traditionella fysiska butikerna inför stora utmaningar. Handeln måste snabbt leverera köpupplevelser som gör att kunderna återvänder.
Hittills är det mest e-handeln som satsat på att använda data om kunder och besökare för att utveckla affärerna – nu måste även fysiska butiker bli bättre på detta. Problemet är bara att många butiker inte har rätt kunskap och verktyg för att dra nytta av den information de har tillgång till.
Rekordantalet butiksstängningar är inte bara en indikation på att detaljhandeln drabbats av pandemin, utan kan också ses som ett tecken på att det behövs mer digitalisering. Konkurrensen lär ju inte bli mindre när människor får börja shoppa i butiker igen och teknik kan vara ett sätt att bli bättre än de andra. Samtidigt har tekniken hunnit ta ytterligare utvecklingskliv, bara sedan förra året.
Inför framtiden menar jag att det som blir själva hörnstenen för att skapa lönsamhet i butiken kommer bli data. Framför allt den data som butiken producerar på egen hand. Denna måste handeln nu lära sig att utnyttja, analysera, säkra och lagra. Då kan de ge kunderna en upplevelse som skiljer ut sig.
Den trend som kan möjliggöra detta är att databearbetning i allt högre utsträckning sker vid kanten av nätverken, så kallad edge computing, istället för på centrala servrar. Bara på så sätt kan data användas för kundtjänster som fungerar i realtid.
När realtid verkligen betyder realtid kan till och med en mikrosekunds fördröjning när informationen ska resa fram och tillbaka till servern underminera nyttan för kunderna. Människor tolererar helt enkelt inte längre att nätverken ”laggar”, inte ens när det handlar om avancerade funktioner som kräver stora datamängder och mycket datakraft. Om handeln ska uppfylla förväntningarna behöver tjänsterna de erbjuder kunderna fungera direkt.
Så vad innebär den här transformationen rent konkret? Trots att användandet av edge-teknik fortfarande är på ett tidigt stadium kan vissa viktiga trender urskiljas.
- Edge-teknik används för att öka effektiviteten och förbättra kundupplevelsen
I vår senaste undersökning uppgav 51 procent av de verksamheter i handeln som redan använder edge-teknik att syftet är att kontinuerligt spåra och övervaka produkter längs försörjningskedjan, medan procent använder tekniken för att snabbt kunna förse kunderna med beräkningar av varukorgens pris och miljömässiga fotavtryck. Två andra vanliga syften är avancerad individualisering av erbjudanden (46 procent) och dynamisk prissättning (45 procent).
Många i handeln tittar nu också på mer innovativa områden som VR och multisensoriska upplevelser som gör att kunderna exempelvis kan prova kläder eller röra varor virtuellt.
- Agila arbetssätt kräver snabbare analys av data
Handeln behöver använda sin data snabbare, så att de agerar på förändringar som syns i data. Vad man skulle kunna kalla ett ”agilt” arbetssätt. Vår forskning visar att detta agila tillvägagångssätt för datahantering inte syns mycket av idag – i genomsnitt har ledtiden för förändringar som initierats av dataanalys i detaljhandeln uppgått till så mycket som tolv månader.
- Satsningarna börjar öka i storlek
För något år sedan hade knappt IT-avdelningarna hört talas om edge-teknik. Nu är tekniken på god väg att bli mainstream. Våra undersökningar tyder också på att det växer ett kunskapsgap mellan de som redan utnyttjar nätverkets kant och de som är på efterkälken – det finns sannolikt en korrelation mellan edge-användning och effektivt utnyttjande av data för att utveckla data.
Så vad stoppar handeln från att gå vidare med detta? Det som vår research visar som de största hindren mot att använda edge-teknik är främst implementeringskostnaderna och att många är osäkra för säkerheten. Till det här tillkommer sannolikt också en rädsla för förändringar.
Problemet är att handeln nog inte har lyxen att vänta. Förändringarna efter pandemin kommer ske oavsett, att ”vänta och se” blir då inte ett alternativ. För min del tror jag därför att datadriven utveckling av nya tjänster i butikerna kan vara det viktigaste som handeln kan göra just nu. Att ta ett steg närmare (nätverks)kanten är inget att vara rädd för.
Marcus Bäckrud, Sverigechef för Aruba, ett företag inom Hewlett Packard Enterprise
Artikeln är en del av vårt tema om Debatt.