Fortsatt bra skjuts i e-handeln
Efter hög tillväxt under coronaåret 2020 fortsätter e-handeln i många delbranscher att visa goda tillväxttal.
Det konstaterar Postnord i E-barometern för första kvartalet 2021 och omsättningen i e-handeln ökade totalt med 53 procent vilket är i linje med avslutningen på fjolåret då omsättningsökningen för fjärde kvartalet låg på 56 procent.
– Det är en oerhörd tillväxt, men det ligger ungefär i linje med de förväntningar som vi lade fram i årsrapporten i februari. Anledningen till att vi fortfarande ser så höga tillväxttal är att jämförelsetalen från 2020 till största delen var opåverkade av pandemin. Först i mars förra året såg vi de stora effekterna på handeln, säger Carl-Fredrik Teder, analytiker på Postnord i en kommentar.
I likhet med 2020 var det försäljningen av dagligvaror på nätet som ökade allra mest och uppvisar en tillväxt på 128 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol. Även möbler och heminredning och hemelektronik hade god tillväxt under kvartalet och ökade med 81 procent respektive 65 procent. Modehandeln på nätet hade en tillväxt om 34 procent under första kvartalet.
Även skönhet, sport- och fritid, med en e-handelstillväxt om 43 procent under första kvartalet, och näthandeln för barnartiklar gick bra under kvartalet.
Barnartiklar och leksaker uppvisade en e-handelstillväxt om 22 procent under första kvartalet 2021 vilket är bra i en bransch som haft det tufft under en längre tid.
Den största anledningen till att skönhetskategorien växer är att den inbegriper apoteksvaror som köpts på nätet under pandemin. Pandemin har samtidigt bidragit till en minskad efterfrågan på smink.
I rapporten fastslås även att fler svenskar e-handlade från utlandet, 48 procent, jämfört med tidigare år och modevaror är populärt att handla från bland annat Tyskland som är det land flest svenskar har handlat från följt av Kina och Storbritannien. Anledningen bakom köp av kläder och skor från utlandet är att konsumenterna upplever att de sakerna som eftersöks inte finns i Sverige.
– Det finns ett antal väldigt populära tyska aktörer inom mode, som många svenska konsumenter handlar från. Dessutom köper många fordonsentusiaster saker från tyska bilsajter. Och även om Amazon nu etablerat sig i Sverige så ser vi fortfarande att svenskarna delvis handlar från den tyska sajten, vilket troligen kommer minska i takt med att den svenska verksamheten växer, säger Carl-Fredrik Teder vidare.