Studie: Så många har handlat hos svenska Amazon
Amazon öppnade sin svenska webbplats den 28 oktober förra året. I november angav fyra av tio svenskar att de hade för avsikt att testa Amazon.se, enligt en undersökning från två forskare i Lund. Fyra månader senare hade mer än 12 procent av svenskarna provat, visar samma forskares nya studie.
Johan Anselmlsson och Burak Tunca, som gjort studien i samarbete med undersökningsföretaget Norstat, konstaterar att om det fortsätter i samma takt så kommer 50 procent av svenskarna och 70 procent av de som brukar handla regelbundet online att ha provat Amazon.se inom två år.
– Vi vill lära oss mer om effekterna av Amazons inträde på den svenska marknaden och konsumenters beteende. Målet är att ge vägledning i strategiska beslut till handlare och tillverkare som verkar, eller vill verka, på den nordiska marknaden, säger Johan Anselmsson, professor i marknadsföring på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet.
Kundernas upplevelse är att e-handelsjätten har ett brett sortiment, låga priser och är framgångsrikt i allmänhet. Att hållbarhet, kompetens och kvalitet anses vara svagheter påverkar inte svenskarna vilja att testa Amazon.se.
Det som driver shoppingen är framför allt elektronik, men även gör-det-själv-prylar och kläder.
– Åsikterna om Amazons framgång har varit blandade sedan lanseringen, men än så länge är det svårt att bedöma framtiden. Å ena sidan är det förvånansvärt många som testat att handla, men å andra sidan har Amazon fördelar av att de finns i så många produktkategorier. Hade Amazon endast opererat i en kategori hade 12 procent varit en oerhört stark siffra, men nu måste vi avvakta och börja utvärdera deras prestationer i kategori för kategori, säger Johan Anselmsson som tillsammans med sin kollega kommer att presentera ytterligare en rapport i ämnet under våren.
Fakta
- 12% av alla svenskar i åldern 16–74 år hade testat Amazon.se per den 30 mars
- 16% av alla svenskar under 40 år hade testat Amazon.se per den 30 mars
- 16% av alla som handlar minst en gång per månad hade testat Amazon.se per den 30 mars
Undersökningen bygger på 6 000 svenska onlineintervjuer som gjorts i augusti 2020 samt november 2020–mars 2021.