Positiv inledning på året för Lexington Company
Lexington Companys försäljning ökade med 24 procent under årets första kvartal, januari till mars.
Försäljningsökningen härrör enligt bolaget främst till en ökning i e-handeln, som stod för 41 procent av försäljningen under kvartalet, och en positiv utveckling för affärsområdet Home där försäljningen ökade med 43 procent.
Affärsområdet Fashion uppvisade en ökning om 2 procent under kvartalet. ”Även här är det onlinekanalerna som drar, men vi tappar en del i våra egna butiker och i traditionella klädbutiker”, skriver bolaget i rapporten.
Totala rörelseintäkter uppgick till 70,1 miljoner kronor (56,7) under första kvartalet. Ebitda-resultatet uppgick till 1,8 miljoner kronor (-9,8) med en ebitda-marginal på 2,5 procent (-17,2). ”Bruttomarginalen stärks i kvartalet som en följd av den ökade försäljningen genom egna kanaler i kombination med mer gynnsamma valutor och en ny kollektionsstrategi”, uppger bolaget.
Kvartalets resultat förbättrades med drygt 12 miljoner kronor jämfört med motsvarande kvartal i fjol och uppgick till 0,8 miljoner kronor (-11,3) motsvarande ett resultat per aktie om 0:13 kronor (-1:88).
”Främsta förklaringen till den starka utvecklingen i kvartalet är en kombination av nya attraktiva kollektioner inom både Home och Fashion, ett ökat fokus på varumärket online och i sociala media, en generellt högre aktivitetsnivå, nya kreativa digitala lösningar och en ökad frekvens i kommunikationen med slutkunden. Givetvis har den positiva marknadstrenden för onlinehandeln generellt också bidragit, liksom ett fortsatt fokus på vår omnikanalstrategi”, skriver Kristina Lindhe, vd, i kvartalsrapporten.
Lexington Company har på grund av coronapandemin tvingats ha butiker stängda under större delen av kvartalet i flera länder. Bland annat har hälften av butikerna i Norge varit stängda under drygt två månader vilket påverkat försäljningen negativt. Även de egna svenska butikerna har påverkats av olika restriktioner och rekommendationer men där har försäljningen ökat med 3 procent under kvartalet.
Jämförbar försäljning i de egna fysiska butikerna visar en minskad försäljning med 8 procent.
I rapporten uppger bolaget att arbetet med att sänka kostnaderna fortsätter och kostnaderna har minskat med 2 procent jämfört med föregående år.
Två butiker har stängts permanent, personal har minskat i antal eller permitterats i de svenska och norska butikerna, och hyreskostnaderna har sjunkit. Inga statliga hyressubventioner finns med i kvartalet, meddelar bolaget i kvartalsrapporten.