Nu ska ännu en retailgigant erövra Europa
Kinesiska JD.com har valt Nederländerna som språngbräda för sin europeiska expansion. E-handelsjätten har skrivit under ett kontrakt för ett lager i den nederländska provinsen Limburg. Där ska den logistiska specialisten öppna både distributionscenter och kontor, skriver Retail Detail.
Att JD.com expanderar i Europa är att jämföra med satsningar från Amazon och Alibaba. Bolagets e-handelsverksamhet är till och med större än Alibabas, och känt för att ha en mycket utvecklad automatiserad logistik med självkörande fordon och robotar.
Den kinesiska jätten har under lång tid försökt att etablera sig i Europa och var redan 2018 nära att öppna kontor i Tyskland. Det har också ryktats om distributionscenter i både Frankrike och Belgien, men nu har alltså JC.com valt Nederländerna för sin första etablering i Europa.
Det mesta tyder på satsningen framför allt är inriktad på marknaden för livsmedel. JD.com tycks även ha konkreta planer på att öppna fysiska matbutiker i Amsterdam. Det kinesiska bolaget söker nämligen efter personal med erfarenhet från färskvaror som vill hjälpa till och utveckla ett butiksnät. Med andra ord lär det handla om en omnikanalssatsning med en kombination av butiker och e-handel.
JD.coms matbutikskoncept hemma i Kina heter 7Fresh och finns inom premiumsegmentet. Butikerna sticker ut med sina cateringerbjudanden och olika tekniska hjälpmedel, som självkörande shoppingvagnar. Många butiker är också uppdelade i olika livsstilsavdelningar. För den som föredrar hemkörning så levereras varorna gratis inom en tre kilometers radie.
Om det är 7Fresh-konceptet som JD.com tänker ta till Europa är inte bekräftat, men företagets vd och grundare Richard Liu har tidigare sagt att avsikten är att leverera även till den lokala marknaden.