Lindex förbättrar resultatet – försäljningen uppåt i mars
Lindex, som ingår i finländska Stockmann-koncernen, hade en minskning i den totala försäljningen om 1,8 procent i lokala valutor och en minskning om 5,8 procent i svenska kronor under det första kvartalet 2021. Det framgår av ett pressmeddelande.
"Försäljningen i mars månad ökade dock avsevärt med 43,4 procent i lokala valutor och med 38,0 procent i SEK", skriver modebolaget.
Lindex online-försäljning ökade 193 procent under kvartalet. Totalt utgjorde den digitala försäljningen 28,7 procent av Lindex försäljning under första kvartalet, jämfört med 9,2 procent samma period föregående år.
"Vi fortsatte ta marknadsandelar på alla våra nordiska försäljningsmarknader och vårt mycket uppskattade och mer hållbara barnsortiment var Lindex starkaste affärsområde, med en försäljningsökning på 13 procent under kvartalet", kommenterar Lindex vd Susanne Ehnbåge.
Lindex hade ett rörelseresultat om -146 miljoner kronor (-179) under första kvartalet. Det justerade rörelseresultat blev -91 miljoner kronor (-179).
"Den stärkta resultatutvecklingen är en effekt av modeföretagets mycket snabba digitala tillväxt, förbättrade marginaler samt genomförda kostnadsåtgärder", skriver bolaget.
Stockmann-koncernens omsättning under första kvartalet 2021 uppgick till 156 miljoner euro (168), en minskning med 7,1 procent enligt jämförbara valutakurser. Bruttomarginalen var 56,3 procent (54,2).
Det framgår av en delårsredogörelse från Stockmann.
Det justerade rörelseresultatet uppgick till -21,1 miljoner euro (-26,7) och rapporterat rörelseresultat blev -27,7 miljoner euro (-27,8).
"Den utdragna coronaviruspandemin medför osäkerhet inom Stockmanns affärsverksamhetsomgivning. Eftersom utsikterna är oklara, kommer Stockmann att publicera en ny resultatprognos när utsikterna på våra marknader är klarare", skriver Stockmann vilket är en upprepning av tidigare besked.