Convenience fortsätter att minska
2020 blev ett förlorat år för convenice-handeln som med undantag av det tredje kvartalet såg en rejäl minskning av sin försäljning på grund av coronapandemin.
Den tråkiga trenden fortsatte även in i 2021. Under det första kvartalet minskade försäljningen för branschen med -6,1 procent enligt senaste upplagan av Convenience Stores Index som ges ut av branschorganisationen Convenience Stores Sweden, i samarbete med HUI.
– Tyvärr ännu ett kvartal med riktigt låg försäljning. Vi ser ut att ha parkerat på en låg nivå. Nu står förhoppningarna till maj och juni med värme, vaccinationer och högre försäljning, säger Bengt Hedlund, vd på Convenience Stores Sweden i en kommentar.
Samtliga fyra kvartal har nu visat på en negativ tillväxt men Q1 var ändå det näst sämsta efter Q3 som såg en tillväxt på -3,3 procent. Värst var Q2 då försäljningen minskade med hela 11,6 procent. För helåret 2020 minskade branschen med 6,6 procent.