Plussiffror i modehandeln: ”Siffrorna måste tolkas med försiktighet”
Det var i mars i fjol som coronapandemin slog till med full kraft och årets marssiffror, som visar på försäljningsökningar i såväl sko- som klädhandeln, ska ses i ljuset av fjolårets katastrofsiffror, som vittnade om att försäljningen i sko- och klädhandeln rasat med upp till 60 procent under andra halvan av mars 2020.
Då redovisades Stilindex i två delar; försäljningen före och efter 11 mars.
– Försäljningen i modehandeln återhämtar sig från bottennivåerna för ett år sedan. Vi ska minnas att det var i mars förra året som pandemin slog till med full kraft och över en natt lämnade shoppinggator och butiker tomma. Att mars 2021 skulle bli bättre är föga förvånande och siffrorna måste tolkas med försiktighet. Läget är med andra ord fortsatt tufft, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.
Den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker, med butikernas e-handel inräknad, och mätt på jämförbara enheter och i löpande priser ökade med 26,8 procent i mars i år jämfört med samma månad förra året. Motsvarande siffra för skohandeln visar en ökning med 8,8 procent.
Om jämförelsen görs med Stilindexsiffrorna för mars 2019 så backar däremot försäljningen i kläd- och skohandeln med 26 respektive 49 procent i mars 2021. Svensk Handel beräknar dock siffrorna utifrån samma rapporterande aktörer men tar ej hänsyn till eventuella förändringar som skett i butiksbestånden mellan åren 2019 till 2021.
Hittills i år har försäljningen i klädhandeln backat med 11,4 procent och motsvarande siffra för skohandeln visar ett tapp om 15,3 procent.
– Rådande restriktioner om hemmaarbete och att inte umgås i större kretsar har en negativ inverkan på kläd- och skohandeln. E-handelsförsäljningen av framförallt kläder har fortsatt att växa och väger upp för en viss del av tappen i de fysiska butikerna. Fortsatt är det dock väldigt många modeföretag som knappt håller sig ovan ytan, och då är det redan många som tvingats lägga ned sin verksamhet, säger Mats Hedenström vidare.
Svensk Handel ser ökad vaccinationstakt och uppdämt behov av att köpa kläder och skor när pandemin är över som ljusglimtar i mörkret.
– Hoppet om vaccination, som ska möjliggöra möten människor emellan, är det ljus i tunneln som hela branschen hyser sitt hopp till. Därför är det glädjande att vaccinationstakten ökat och att allt fler kan träffa sina nära och kära, vilket på sikt bådar gott för modehandeln. Vi ser att det finns ett stort uppdämt behov av att köpa kläder och skor när pandemin är över, säger Mats Hedenström.