Full fart online för Clas Ohlson
Clas Ohlsons försäljning ökade med 4 procent mätt i jämförbara enheter och lokal valuta i mars och landade på 523 miljoner kronor (502). Den organiska försäljningen ökade med 3 procent jämfört med föregående år.
Försäljningen online ökade med 101 procent till 101 miljoner kronor (50). Jämfört med samma Vid utgången av månaden uppgick antalet butiker till 227 jämfört med 229 vid utgången av motsvarande månad i fjol.
– Trots fortsatt utmanande förutsättningar på våra försäljningsmarknader lyckades vi öka vår totala försäljning i mars med 4 procent. Försäljningen online visar fortsatt stark tillväxt med en ökning om 101 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Ser vi till enskilda marknader har Norge genomgående utmärkt sig positivt under pandemin, men under mars har vi sett en klart lägre försäljning som en konsekvens av de förlängda restriktionerna. Vi har under månaden haft upp emot hälften av våra norska butiker stängda för besökare. I Sverige och Finland har vi under perioden ökat försäljningen med 5 respektive 6 procent, säger Kristofer Tonström, vd och koncernchef.
Hittills under räkenskapsåret och för perioden maj till mars 2021 minskade försäljningen med 5 procent till 7 763 miljoner kronor (8 188). Försäljningen i jämförbara enheter och lokal valuta var oförändrad. Försäljningen online för perioden ökade med 59 procent till 791 miljoner kronor (496).
– När vi blickar framåt är vår förmåga att leverera på vårt kundlöfte oavsett omständigheter en förutsättning för att vara långsiktigt väl positionerade. Våra medarbetare gör fantastiska insatser varje dag för att göra våra kunder nöjda och vi har under perioden valt att investera både i marknadsföring och kundupplevelse genom att bemanna upp stängda butiker för att hantera den ökande efterfrågan på leverans utanför butik för onlinebeställningar, säger Kristofer Tonström vidare.