23948sdkhjf

Majoritet kritiska till dagligvaruhandelns oligopol

Sex av tio svenskar anser att de tre största livsmedelskedjorna i landet kan utnyttja sin maktposition gentemot leverantörer, det framgår av en undersökning utförd av United Minds på uppdrag av Livsmedelsföretagen.

Undersökningen där 1000 svenskar ingått visar även att en majoritet (58 procent) anser att kedjornas position hindrar nya aktörer att ta sig in på marknaden och minskar möjligheten för konkurrens (56 procent). 

Framförallt de  äldre i åldern 70+ ansåg att handeln utnyttjar sin position (74 procent), att jämför med åldersgruppen 20-29 där 55 procent av de tillfrågade vara av den åsikten. De yngre ansåg å sin sida i större utsträckning (57 procent) att oligopol-ställningen ledde till mer förmånliga priser för konsumenterna. Desto äldre de tillfrågade blev desto färre höll med om den bilden och i gruppen 70+ var det 40 procent som ansåg att de fick mer förmånliga priser.

– Dagligvaruhandelns oligopol är inte bara ett bekymmer för tusentals svenska lantbrukare och livsmedelsproducenter men också för hela det svenska folket. Vi har i åratal försökt förmå handeln att på frivillig väg sluta utnyttja sin maktposition gentemot leverantörerna men utan att lyckas. Enligt våra medlemsföretag har det till och med blivit värre under pandemin, säger Björn Hellman, vd för Livsmedelsföretagen i en kommentar.

I undersökningen framgår det även att 51 procent av de tillfrågade var positiva till en lag som reglerar förhållanden mellan livsmedelskedjorna och de svenska livsmedelsproducenterna. En proposition om en lag om otillbörliga affärsmetoder, baserad på EU:s så kallade UTP-direktiv, lämnades in av regeringen den 16 mars i år.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125