23948sdkhjf

H&M: Fast beslutna återfå förtroendet i Kina

H&M-gruppen har i dagsläget cirka 20 av sina butiker i Kina stängda, uppgav vd Helena Helmersson på onsdagens rapportpresentation på frågan om hur butiksnätverket påverkats av den turbulens som uppstått kring klädbolagets ställningstagande om förtrycket av den uiguriska minoritetsbefolkningen i Xinjiangprovinsen.

Klädbolaget H&M uppger sig vara "fast beslutna om att återfå förtroendet från kunder, kollegor och affärspartner i Kina", skriver bolaget i samband med första kvartalets delårsrapport.

Kina är en viktig marknad för H&M och kommer så förbli, skriver H&M i en kommentar till händelseutvecklingen med bojkotten som eskalerat den senaste veckan på grund av ett ställningstagande som H&M tog under fjolåret avseende bomullsinköp.

"Vi vill vara en ansvarsfull inköpare", skriver H&M.

Klädbolaget uppger sig vilja verka tillsammans med sina intressenter och upprätta en lösning för en mer hållbar modeindustri.

"Som ett modernt bolag följer vi lokala lagar och regler /…/ Vi är fast beslutna om att återfå förtroendet från kunder, kollegor och affärspartner i Kina. Genom att arbeta tillsammans med våra partner och intressenter tror vi oss kunna ta steg i en gemensam ansats för att utveckla modeindustrin, betjäna våra kunder och agera med respekt", skriver bolaget.

H&M fattade under fjolåret beslutet att inte längre köpa bomull från Xinjiang, på grund av risken för att leverantörskedjan innehåller tvångsarbete. Samtidigt uppgavs också i ställningstagandet att bolaget ser med oro på de rapporter som förekommer om brott mot mänskliga rättigheter i regionen, där bland annat BBC har kommit fram till att omkring 1 miljon uigurer sitter inspärrade i omskolnings- och arbetsläger.

I samma BBC-reportage, som publicerades förra sommaren, framkom att just bomullsindustrin nyttjar de statliga program som är att likna vid tvångsarbete.

Bojkotten inleddes som en propagandainsats från Kinesiska kommunistpartiets ungdomsförbund, och kravet på bojkott fick snabb spridning i sociala medier. H&M:s app stoppades av mobiltelefontillverkare och e-handelsplattformar klippte banden till klädkedjan. Bojkotten nådde också andra plattformar som karttjänster och den dominerande sökmotorn Baidu.

Fastighetsägare i Kina har också stängt vissa H&M-butiker i landet i spåren av den turbulens som uppstått. Hur många butiker som stängts och för hur länge finns inga uppgifter om.

Sett till antalet butiker, drygt 500 stycken, är Kina H&M-gruppens näst största marknad och drygt 5 procent av den totala försäljningen genereras i Kina.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062