H&M: Goda förutsättningar för återhämtning
Det finns goda förutsättningar för en stark återhämtning för H&M-gruppen under året, givet en gradvis förbättrad covid-19-situation i kombination med bolagets fortsatta förändringsarbete. Det skriver klädbolaget i sin delårsrapport.
I en kommentar till det första kvartalet, anger H&M att bolagets kostnadskontroll är fortsatt god.
"Genom fortsatt kraftfulla åtgärder för att parera de negativa effekterna av pandemin kunde försäljnings- och administrationskostnaderna minskas betydligt även under första kvartalet. Hyreskostnaderna har minskats genom omförhandlingar, omsättningsbaserade hyror och vissa tillfälliga hyreslättnader", skriver H&M.
H&M-gruppen redovisar ett rörelseresultat på -1.128 miljoner kronor för det första kvartalet (december-februari) i det brutna räkenskapsåret 2020/2021. Analytiker hade i genomsnitt väntat sig ett rörelseresultat på -1.253 miljoner kronor, enligt Infronts sammanställning. Bruttomarginalen blev 47,6 procent, jämfört med förväntade 48,6 procent.
I första kvartalet minskade försäljnings- och administrationskostnaderna inklusive avskrivningar med 17 procent i lokala valutor.
H&M:s effektiviseringsprogram inom fakturahantering och betalningsprocesser har under första kvartalet frigjort drygt 3 miljarder kronor av de cirka 10 miljarder som förväntas frigöras under 2021.
H&M upprepar vidare att bolagets finansiella ställning är fortsatt stark och att styrelsens bedömning är att det kommer att finnas goda utsikter för en kontantutdelning under hösten 2021.
H&M-gruppen upprepar också att cirka 250 butiker netto väntas stänga under räkenskapsåret 2020/2021 som sträcker sig till och med november.
Under året planeras antalet stängningar uppgå till cirka 350 och antalet nyöppningar till drygt 100.
"Merparten av öppningarna kommer att ske på tillväxtmarknader medan stängningarna främst kommer att ske på etablerade marknader", skriver bolaget.
I mars öppnades H&M online i Qatar via franchise och H&M har även lanserats på e-handelsplattformen Zalora i Indonesien. I april fortsätter lanseringen av H&M på Zalora i Filippinerna, Malaysia och Singapore.
Ny planerad H&M-butiksmarknad är Panama via franchise där en första butik väntas öppna under det andra halvåret 2021, vilket är en upprepning av tidigare budskap.