”Låt cykelbutikerna få vara öppna”
I ett läge då regeringen beslutar sig för att stänga ner butiker med stöd av pandemilagen måste cykelhandlare och cykelverkstäder få fortsätta att vara öppna. Det är uppmaningen i ett öppet brev till socialminister Lena Hallengren och infrastrukturminister Tomas Eneroth från Svensk Cykling som samlar Sveriges cykelorganisationer.
Folkhälsomyndighetens rekommendation är att vi ska cykla i stället för att åka kollektivtrafik. Detta för att minska smittspridningen av covid-19. Om regeringen beslutar att stänga ner butiker och köpcentrum för att undvika trängsel är det viktigt att detta sker på ett sätt som gör det möjligt att fortsätta följa rekommendationen om att cykla. Därför är vår uppmaning till regeringen att låta cykelhandlare och cykelverkstäder få fortsätta att vara öppna vid en eventuell nedstängning av butiker.
Vi svenskar är ett cyklande folk, oavsett årstid och väder. Det har blivit särskilt tydligt under den pågående pandemin. Under november och december i fjol var antalet cykelresor i Stockholm 21 procent fler än under samma period ett år tidigare. I Göteborg minskade resorna med kollektivtrafiken med 31 procent under 2020. Samtidigt ökade cykelresorna med åtta procent.
För väldigt många har cykeln blivit lösningen för att kunna ta sig till jobbet eller skolan och för att kunna motionera i enlighet med Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Om det ska vara möjligt att ytterligare minska trängseln i kollektivtrafiken och ge fler möjlighet att uppleva cykelns möjligheter för att träna måste cykelhandlare stå redo att erbjuda cyklar till de som önskar det. Det samma gäller möjligheten att få hjälp med att reparera och serva cyklar.
För att minska smittspridningen borde Folkhälsomyndigheten betona än mer att cykeln är ett verktyg som tar oss bort från pandemin. Myndigheten skulle också kunna uppmana kommuner att vara noga med att ploga och sopsalta cykelvägar under vintern och snabbt ta bort gruset på dem när våren kommer. Detta för att göra det enkelt att cykla.
I dag är risken för trängsel i kollektivtrafiken ett skäl till att skolor bedriver distansundervisning trots att vi vet att det försvårar lärandet. Med fler som cyklar skulle eleverna snabbare kunna vara tillbaka i skolbänkarna.
Europeiska miljöbyrån konstaterar att luftföroreningar från bilar gör att personer som har problem med hjärt-, kärl- och luftvägssjukdomar har större risk att dö av covid-19. För varje person som väljer cykeln i stället för att ta bilen minskar därför den ansträngda situationen i vården.
Det är cykelhandlare och cykelverkstäder som håller det cyklande Sverige rullande. Den uppgiften har aldrig varit viktigare än nu. Därför har cykelhandlare och cykelverkstäder fått vara öppna när andra butiker har stängts i länder som Tyskland, Frankrike, Nederländerna och Storbritannien. Detta för att cykelhandlare och cykelverkstäder är samhällsnyttiga verksamheter som begränsar smittspridningen.
Gunilla Brynell, ordförande Svensk Cykling
Klas Elm, vd Svensk Cykling
Artikeln är en del av vårt tema om Debatt.