23948sdkhjf

Restriktioner fortsätter slå hårt mot modehandeln: "Kraftigt nedkylande effekt"

Försäljningen i modehandeln fortsätter att rasa, enligt Stilindex för februari månad.

Den totala försäljningen i den fysiska klädhandeln, med butikernas e-handel inräknad och mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 21,4 procent i februari jämfört med samma månad i fjol. Motsvarande siffra för skobutikerna visar en försäljningsminskning om 26,8 procent i februari, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil.

Kräftgången för modehandeln fortsätter. I februari tappade klädhandeln drygt 21 procent och skohandeln nästan 27 procent. Försäljningen på nätet väger upp och tappen i butikshandeln är ännu större. Många handlare vittnar om besökstapp på uppemot 50 procent, vilket givetvis slår stenhårt mot försäljningen, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel i en kommentar.

Hittills i år har försäljningen i klädhandeln minskat med 24,9 procent och motsvarande siffra för skohandeln visar en försäljningsminskning om 23,5 procent för årets två första månader.

Restriktioner som begränsar både besöken i butiker och det sociala umgänget har haft en kraftigt nedkylande effekt på kläd- och skohandeln. Efter ett år med pandemi har flera modeföretag tvingats lägga ned och andra går på reservtanken, att månad efter månad tappa 20-30 procent av försäljningen är en ekvation som är omöjlig att få ihop, säger Mats Hedenström, vidare.

För modehandeln är ett återöppnande av samhället avgörande för utvecklingen framöver. Ingen annan del av handeln är så beroende av mötet människor emellan. Vägen dit går genom den pågående vaccinationen och det är oroande att Sverige halkar efter andra jämförbara länder i vaccinationsarbetet, säger Mats Hedenström.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063