23948sdkhjf

Reitans jättesatsning – nya PBX-butiken ska bli hållbarast i världen

Reitan Convenience Sweden AB ligger bakom Pressbyrån och 7-Eleven. Nu lanserar bolaget, som ingår i norska Reitangruppen, ett nytt varumärke. Den första PBX-butiken ska öppna i Stockholm efter sommaren.

Enligt Reitan ska varumärket sätta en ny standard för vad convenience kan vara. Ambitionen är att skapa världens mest hållbara convenience-butik.

– Det här är en av våra största satsningar någonsin och det är något som måste göras om vi ska kunna driva en långsiktigt lönsam affär. Det är med stor ödmjukhet vi påbörjat denna resa. Med PBX ska vi skapa en affärsmodell med positivt avtryck: såväl grönt och socialt som ekonomiskt”, säger Mariette Kristenson, vd på Reitan Convenience i Sverige.

PBX-butiken, som öppnar i det nya Albanoområdet på Norra Djurgården i Stockholm efter sommaren, ska fungera som ett så kallat living lab. Arbetet pågår nu med att bygga upp butiken där man kommer testa och utvärdera vad som är mest hållbart gällande både drift och utbud.

PBX är en del av Reitan Convenience hållbarhetsstrategi, som togs fram i samråd med Prosperous Planet under 2019.

– Reitan Convenience kommer inte att ha alla svar idag, men genom att basera sina insatser på forskning och data och genom att löpande utforska och utvärdera olika produkter, tjänster och initiativ kan de komma framåt och skapa det som blir framtidens convenience”, säger Elin Enfors-Kautsky, grundare och vd på Prosperous Planet. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062