Target mångmiljardinvesterar i butiksnätet
Den amerikanska varuhuskedjan Target kommer att investera 4 miljarder dollar årligen under de kommande åren för att uppgradera butiksnätet och därmed möjliggöra en mer effektiv online-handel. Det skriver Reuters på tisdagskvällen.
Target har under de senaste åren ökat användningen av sitt butiksnät som stöd för bolagets online-handel, då butikerna agerar upphämtningsplats för online-beställningar. Detta har möjliggjort korta leveranstider.
Target planerar framgent att öppna 30-40 butiker årligen, jämfört med 30 stycken under 2020. Det existerande butiksnätet ska även uppgraderas och renoveras för att kunna leverera fler online-leveranser per dag.
Bolaget förväntar sig att de ökade investeringarna kommer att leda till att rörelsemarginalen minskar från årets nivå på drygt 7 procent.
Target rapporterade under tisdagen siffror för det fjärde kvartalet där resultatet kom in på 2:67 dollar per aktie, mot analytikernas förväntningar på 2:49 dollar per aktie.
Bolagets försäljning, i jämförbara butiker, ökade med 20 procent jämfört med samma period föregående år. Analytikerna hade här väntat sig en ökning på 17 procent.
Aktien var ned drygt 5 procent efter ett par timmars handel på tisdagen.