Fortsatt stigande framtidstro i butikerna
Framtidstron stiger i såväl dagligvaru- som sällanköpsvaruhandeln, enligt Handelsbarometern för februari från Svensk Handel.
Indexet ligger dock lägre än vid samma period ifjol. Butikernas förväntningar om försäljning ökade med 7,6 enheter till index 90,5 i februari.
– Coronakrisen har inneburit ett riktigt stålbad för stora delar av handeln och att fler butikshandlare återigen ser ljusare på tillvaron är glädjande. Att takten i vaccinationsarbetet inte tappar fart blir samtidigt avgörande för handelns möjligheter att återhämta sig, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.
Framtidsindikatorn, som sammanfattar tron på försäljning, antal anställda och lönsamhet, ökar med 7,2 enheter till 85,5.
Svensk Handel siar att ökad optimism härrör bland annat till det kalla vintervädret som drivit upp försäljningen inom vissa segment.
I e-handeln håller optimismen i sig även om den så kallade Framtidsindikatorn minskar en aning. E-handlarnas försäljningsförväntningar minskade med 4,1 enheter till index 131,0 i februari.
– E-handeln har gått som tåget genom hela coronapandemin. I februari minskar dock framtidstron något, e-handlarnas tro på den framtida försäljningen faller tillbaka från höga nivåer, säger Karin Johansson.