Hälsokraft ökade kraftig online – nu väntar ytterligare expansion
Hälsokostkedjan, med butiker som drivs att ett 60-tal fristående handlare i Sverige, lägger 2020 bakom sig med en ökning i såväl fysiska butiker som online.
E-handeln ökade med 80 procent medan försäljningen i fysiska butiker ökade med nära 12 procent i jämförbara butiker under coronapandeminåret. Ökningar som kedjan menar handlar om att de anslutna handlarna snabbt agerade med nya lösningar och utökad e-handel under coronapandemiåret.
– Vi har väldigt skickliga entreprenörer som driver våra butiker runt om i landet och de har varit snabba med att ställa om i tider då nytänkande och flexibilitet har varit avgörande, säger Rani Malk, vd för Hälsokraft i en kommentar.
– Hela organisationen har genomgått stora förändringar under 2020 och trots de utmaningar som pandemin inneburit har vi ökat vår försäljning i fysisk butik med nära 12 procent i jämförbara butiker. Intensiv bearbetning av B2B-affären har även inneburit att vår fysiska kundbas för grossistverksamheten har ökat tiofaldigt.
Kedjan arbetar efter en modell som innebär att butikerna erbjuds en provisionsbaserad affiliatelösning när de erbjuder sina kunder möjligheten att handla online istället för att besöka butik.
Kunder kan då fortsätta stötta sin lokala handlare genom att handla via e-handeln genom att använda en butiksunik kod där den lokala butiken får ta del av vinsten från köpet.
I november i fjol lanserade Hälsokraft delar av sortimentet i en digital flaggskeppsbutik på Alibabas Tmall Global och bolaget säger nu att vidare expansion är att vänta.
– Vi har ambitiösa tillväxtmål och samtidigt som vi kommer värna om att växa på den svenska marknaden så utesluter vi inte möjligheten att etablera oss på andra marknader, säger Rani Malk i en kommentar.
Bolaget vill dock ännu inte avslöja vilka nya marknader som ligger i sikte.
– Vi kan i dagsläget inte avslöja nästa steg i våra expansionsplaner men vi ser stora möjligheter i att växa på nya marknader då det finns ett stort intresse för våra produkter och för oss som återförsäljare. Men vi kommer även att växa ytterligare på vår hemmamarknad i Sverige genom att attrahera fristående handlare.Vi värnar mycket om entreprenörskapet i vår butikskedja och för just nu diskussioner med flera handlare för att inkorporera dem i Hälsokraft, uppger Annsofi Thunholm, marknads- och kommunikationschef i ett mejl till Dagens Handel.
– Vi har även genom våra investeringar inom AI och digital utveckling förbättrat våra kommunikationsytor och därmed attraherat en stor mängd nya kunder som har hittat till vår e-handel, vilket vi så klart är mycket glada över.