Dyster inledning i modehandeln: ”Läget ansträngt”
Försäljningen i den fysiska klädhandeln, med butikernas e-handel inräknad, minskade med 28 procent i januari mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil. Motsvarande siffra för skohandeln visar ett tapp om 20,5 procent under månaden.
Svensk Handels vd Karin Johansson konstaterar att ”trots att vintervädret bidrog till att försäljningen av ytterkläder och kängor ökade är försäljningstappen i kläd- och skohandeln fortsatt drastiska”.
– Coronakrisen har inneburit en lång ökenvandring för modehandeln som snart har pågått ett helt år. Ladorna är tömda och läget ansträngt, många företagare gör allt i sin makt för att klara sig igenom krisen. Det är helt avgörande att stödåtgärderna snabbt når ut, annars är risken för nya konkurser uppenbar, säger Karin Johansson vidare.
Om försäljningssiffrorna separeras för butik och butikernas e-handel så uppgår försäljningsminskningen i fysisk butik till 37,2 procent medan klädbutikernas e-handel ökade med 57,9 procent under månaden. Motsvarande siffra för skohandeln visar tapp om 22,1 procent i fysiska skobutiker och där butikernas e-handel minskade med 4,8 procent.
Restriktionerna mot att besöka fysiska butiker och köpcentrum har slagit hårt mot den fysiska modehandeln och butikernas egna e-handel kompenserar inte för tappen.
– Även om många handlare vittnar om att snittköpet per kund har stigit är kunderna alltjämt för få. Restriktionerna i samhället har kraftigt minskat antalet besökare i de fysiska modebutikerna. E-handeln väger upp för en del av tappen, men för många handlare räcker det dessvärre inte för att få ihop siffrorna på sista raden, säger Karin Johansson.