Cdons plattformbyte påverkar kundupplevelsen
Lanseringen av fundamentet i Cdons egenutvecklade plattform påverkade kundupplevelsen under kvartalet och vd Kristoffer Väliharju räknar även med ”viss påverkan” under inledningen av 2021.
”Plattformsbytet ser vi som avgörande för att kunna ta kund- och handlarupplevelsen till en ny nivå”, skriver vd:n i rapporten för det fjärde kvartalet.
Under kvartalet har bolaget stängt ned kategorier inom Cdon Retail för att satsa med på externa handlare på marknadsplatsen. Det bidrog till att nettoomsättningen minskade till 260 miljoner kronor från 422 miljoner kronor motsvarande kvartal föregående år.
Rörelseresultatet minskade samtidigt till 18,2 miljoner kronor från 23,4 miljoner kronor.
Resultatet belastades med 10,1 miljoner kronor i kostnader för noteringen på First North samt incitamentsprogram heter det. Med dessa kostnader borträknade ökade i stället rörelseresultatet till 22,6 miljoner kronor (17,3).