23948sdkhjf

Rejäl e-handelstillväxt för mat, leksaker och hemelektronik

Inte oväntat ökade försäljning i näthandeln i december. Mest rusade livsmedelshandeln.

Den totala e-handeln hade en tillväxt om 50 procent i december jämfört med december 2019, enligt E-baromtern från Postnord.

Månadens totala tillväxt blev därmed den högsta under hela pandemiåret och slog julisiffran som låg på en tillväxt om 45 procent.

Högst tillväxt noterades i daligvaruhandeln på nätet med en ökning om  275 procent under månaden. Därefter följde barnprodukter och leksaker med en tillväxt om 86 procent och hemelektronik som noterade en tillväxt om 55 procent i december.

Även möbler och heminredningen hade en tillväxt om 50 procent i e-handeln i december. Böcker och media var den enda delbransch som uppvisade negativ tillväxt i decmber om 6 procent. 

Populäraste e-handelskategori i december var kläder och skor som hade en tillväxt i e-handeln med 28 procent. Skönhet och hälsa följde modehandeln i fråga om popularitet och  43 procent handlade produkter i delbranschen under månaden och tillväxten låg på 54 procent. Tillväxten i sport- och fritidshandeln låg på 35 procent. 

– Dagligvarorna har under hela året varit en av de varukategorier som växt kraftigast på nätet. I december kunde vi se att oron för virussmitta nådde sin topp, vilket innebar att folk stannade hemma och undvek mataffärer såväl som andra affärer. Till det kan man lägga en effekt av att väldigt få lämnade Sverige, vilket annars är relativt sett vanligt under december, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

Hur stor tillväxt det blev totalt i e-handeln under pandemiåret 2020 avslöjas den 23 februari men prognosen pekar enligt Postnord på en högre helårssiffra än den som bolaget skruvade upp i september till en årstillväxt om 33 procent.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078