Stanna hemma-effekt och mild höst lyfte Byggmax
Byggmax marknad fortsatte påverkas positivt av en stanna hemma-effekt i det fjärde kvatalet 2020 samtidigt som en mild höst gav en fördelaktig vädereffekt.
"Vi förväntar oss att hemmet kommer att ha en större roll i konsumenters liv än före pandemin, och att lågpris fortsätter ta andelar i detaljhandeln. För 2021 förväntar vi oss en större marknad än 2019, men mindre än 2020", skriver vd Mattias Ankarberg i bokslutet.
I det fjärde kvartalet ökade försäljningen med 29 procent. Byggmax e-handelsförsäljning ökade 60 procent i kvartalet och 50 procent för hela 2020.
"Vår modell med att integrera e-handel och butiker ökade tillväxttakten: "beställ online, hämta i butik" växte mycket fortare än hemleverans, och e-handels-försäljning ökar typiskt 15 procent där en ny butik öppnar", skriver vd:n och fortsätter:
"Våra tillväxtinitiativ har mycket mer att ge, och vi kommer fortsätta investera i e-handel, butiksuppgraderingar och nya butiker /…/ Vi kommer uppgradera fler existerande butiker och planerar att öppna 12 nya".
Byggvarukedjan Byggmax redovisar ett resultat efter skatt på 25 miljoner kronor för det fjärde kvartalet 2020 (-20). Resultatet per aktie uppgick till 0:41 kronor (-0:32).
Nettoomsättningen blev till 1.222 miljoner kronor (950), en tillväxt på 28,7 procent.
Bruttomarginalen uppgick till 34,7 procent (33,3).
Rörelseresultatet blev 55 miljoner kronor (-16), vilket gav en rörelsemarginal på 4,5 procent (-1,6).
Sedan tidigare är det känt att Byggmax föreslår en utdelning för verksamhetsåret 2020 om 2:75 kronor per aktie.