23948sdkhjf

Rekordår för Jula – positiv coronaeffekt

Ökade försäljningen med nära 20 procent i fjol. Nu ska e-handeln utvecklas.

Julas omsättning ökade med 19 procent och 1,4 miljarder kronor i fjol och detaljhandelskedjan nådde en total omsättning om 8,9 miljarder kronor 2020.

Vi har haft en coronaeffekt som gynnat försäljningen under året. Samtidigt som vi klarat att navigera genom pandemin utan allvarliga verksamhetsstörningar, har vi även haft styrka och förutsättning att ta hand om och dra nytta av coronaeffekten på ett mycket bra sätt, vilket försäljningsökningen visar. Dels har vi goda fysiska förutsättningar bl.a. med vårt stora centrallager, rymliga varuhus i externlägen med egen ingång m.m., och dels har vi en organisation med ansvarstagande och engagerade medarbetare som tagit sig an utmaningarna på ett fantastiskt sätt, säger Joachim Frykberg, vd, Jula.

Men bolaget menar att coronapandemin inte är hela förklaringen till tillväxten och att kedjan sedan en tid innan hade vind i seglen.

Störst försäljningsökning noterade detaljhandelskedjan i e-handeln där en tillväxt om 44 procent noterades jämfört med fjolåret. Och vid sidan av att öppna fler fysiska varuhus väntar vidare utveckling av den digitala affären.

− Mycket av det vi lärt oss under året kommer vi att ta med oss in i framtiden, inte minst när det gäller den digitala utvecklingen. Vår omsättningsökning under året ger givetvis bra förutsättning att utveckla och stärka verksamheten ytterligare. Bland annat kommer vi att öppna minst tio nya Julavaruhus under 2021, säger Joachim Frykberg.

Under första kvartalet innevarande år ska även den nya utbyggnaden av centrallagret i Skara tas i drift. Även ett nytt kvalitetscentrum tas i bruk under årets inledande kvartal.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078