23948sdkhjf

Cirkle K:s ägare vill sluka fransk dagligvarujätte

Fusion på gång mellan kanadensiska conveniencejätten Couche-Tard och franska dagligvarukedjan Carrefour.

Kanadensiska Alimentation Couche-Tards inledande förslag i den invit som bolaget lämnat till franska detaljhandelsbjässen Carrefour är 20 euro per aktie. Det uppger källor med insyn i ärendet för Bloomberg News.

Ett eventuellt bud på 20 euro per aktie skulle innebära en premie på cirka 29 procent jämfört med Carrefours stängningsnotering på tisdagen. Det skulle också innebära en värdering av Carrefour på cirka 16 miljarder euro.

Carrefour har bekräftat närmandet i ett kort skriftligt uttalande i dag.

Om bolagen skulle gå vidare med planer på att genomföra en fusion riskerar detta dock att leda till en del svårigheter skriver Bloomberg, som noterar att Carrefour har 320 000 anställda och har hälften av sin försäljning i Frankrike. Utländska övertaganden av franska bolag är politiskt känsliga och sådana affärer har ibland ifrågasatts av landets regering.

År 2005 markerade franska politiker efter uppgifter om att Pepsi var intresserat av att köpa det franska livsmedelsbolaget Danone, vilket i praktiken stoppade en affär. På senare tid har affärer som General Electrics förvärv av franska Alstoms godkänts, men först sedan Alstoms delägare gått med på att sälja en del av sitt innehav till den franska staten.

Citis inledande bedömning var att en fusion inte ligger i Carrefours intresse. Även Jefferies har nu kommenterat utvecklingen – med förvåning.

"Vi är lite förbluffade. /…/ Överlappningen mellan de båda vad gäller format och geografi är i praktiken icke-existerande", skriver Jefferies analytiker i sin kommentar.

Vid en eventuell fusion skulle enligt Citi Couche-Tard bli den kontrollerande parten. Om samtalen mellan Carrefour och Alimentation Couche-Tard skulle rinna ut i sanden kan dock, enligt Citi, andra bolagskombinationer komma i fokus för Carrefour – exempelvis med den franska konkurrenten Casino.

En eventuell affär skulle ge conveniencejätten Couche-Tard ökad närvaro i Europa och Latinamerika och bidra till att komplettera Couche-Tards inriktning mot närbutiker genom att addera Carrefours portfölj av stora supermarknader i förortsområden.

Det kanadensiska bolaget, med ett marknadsvärde på 37 miljarder dollar, har en längre tid vuxit genom förvärv och bolaget var förra året en av budgivare på bensinstationkedjan Speedway. Couche-Tard har i sitt nätverk över 9 200 butiker i Nordamerika och nära 3 000 i Europa. Bolaget äger bland annat varumärket Circle K.

Vid 15.35-tiden på onsdagen hade Carrefours aktie stigit 16,7 procent till 18:05 euro. Couch-Tard backade samtidigt med 7 procent till 38:50 kanadadollar i Toronto.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.564