Bråddjupt försäljningsras i modehandeln
Med Stilindex för december konsterar Svensk Handel Stil att 2020 blev ett mardrömsår för modehandeln då försäljningen i klädhandeln minskade med med 19,5 procent för helåret och skohandeln backade med 32,5 procent under 2020.
Att inte heller julhandeln blev något lyft för modebranschen har redan redovisats och precis som årets månader mestadels bjöd på bråddjupa tapp så minskade jämförbar försäljningen i den fysiska klädhandeln, med butikernas e-handel inräknad, med 32,2 procent mätt på jämförbara enheter och i löpande priser när hela december summeras.
Motsvarande siffra för skohandeln visar försäljningstapp om 44,1 procent i december.
– Det är viktigt att komma ihåg att julen är årets viktigaste försäljningsperiod och stora nedgångar i december är än mer kännbara än under året i övrigt. För många modehandlare är en lyckad julhandel skillnaden mellan svarta och röda siffror. Inställda fester, hemarbete och en avrådan från att besöka butiker gjorde 2020 till ett mardrömsår för modehandeln, säger säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel i en kommentar och säger att Svensk Handel är fortsatt djupt oroande för inte minst den fysiska modehandeln.
Försäljningstappen under december och i julhandeln ska också ses i ljuset av att även december 2019 var en dyster historia. Många handlare upplever dock att inledningen på modeåret 2020 var tämligen bra efter en tuff höst 2019 men att coronapandemin slog undan benen på de flesta och att försäljningen rasat eller nära på upphört sedan i mars.
– Vi befinner oss för tionde månaden i coronapandemin och många handlare kämpar för sin överlevnad. Hittills har 20 000 jobb gått förlorade i den svenska handeln och om inte kraftfulla stödåtgärder kommer på plats riskerar ännu fler att förlora jobbet. När staten på olika sätt begränsar våra medlemmars möjligheter att sälja måste staten också kompensera de drabbade företagen, avslutar Mats Hedenström.