Jätteras för kläder och skor i julhandeln
Minus 28,9 procent för klädförsäljningen. Minus 41 procent för skobutikerna. De nya siffrorna från Svensk Handel förskräcker.
Branschorganisationen har mätt försäljningsutvecklingen för traditionella butiksaktörer från den 1 december till och med den 20 december, och siffrorna inkluderar både fysiska butiker och e-handel.
– Vi får konstatera att inte heller julhandeln blir den injektion som många glest befolkade sko- och klädbutiker så väl hade behövt under handelns viktigaste försäljningsperiod. E-handeln kompenserar för en del av tappen, vilket också betyder att läget i de fysiska modebutikerna är än mer illavarslande, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, i en kommentar.
Svensk Handels vd Karin Johansson krävde efter fredagens besked om att skärpta restriktioner införs från den 24 december kraftfulla stödåtgärder. Johan Davidson betonar nu samma sak.
– Reserverna är tömda och läget är akut för många företag. Nya stöd måste snabbt träda i kraft för att rädda företag och jobb.
Pandemin och nya restriktioner har dämpat även den övriga julhandeln, visar Swedbanks kortstatistik som refereras av Nyhetsbyrån Direkt.
Konsumtionen i förra veckan var 19 procent lägre än motsvarande vecka i fjol och varuhandeln i fysiska butiker sticker ut.
Försäljningen av kläder och skor är 43 procent lägre än fjolårets, i linje med siffrorna från Svensk Handel, medan möbler och husgeråd har tappat 25 procent.
– Inom hemelektronik så minskade omsättningen i fysiska butiker med 28 procent senaste veckan jämfört med fjolåret, medan försäljningen online ökade med 66 procent. Så bilden är splittrad, säger Swedbanks prognoschef Andreas Wallström.