23948sdkhjf

Jätteras för kläder och skor i julhandeln

Minus 28,9 procent för klädförsäljningen. Minus 41 procent för skobutikerna. De nya siffrorna från Svensk Handel förskräcker. 

Branschorganisationen har mätt försäljningsutvecklingen för traditionella butiksaktörer från den 1 december till och med den 20 december, och siffrorna inkluderar både fysiska butiker och e-handel.

– Vi får konstatera att inte heller julhandeln blir den injektion som många glest befolkade sko- och klädbutiker så väl hade behövt under handelns viktigaste försäljningsperiod. E-handeln kompenserar för en del av tappen, vilket också betyder att läget i de fysiska modebutikerna är än mer illavarslande, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, i en kommentar.

Svensk Handels vd Karin Johansson krävde efter fredagens besked om att skärpta restriktioner införs från den 24 december kraftfulla stödåtgärder. Johan Davidson betonar nu samma sak.

– Reserverna är tömda och läget är akut för många företag. Nya stöd måste snabbt träda i kraft för att rädda företag och jobb.

Pandemin och nya restriktioner har dämpat även den övriga julhandeln, visar Swedbanks kortstatistik som refereras av Nyhetsbyrån Direkt.

Konsumtionen i förra veckan var 19 procent lägre än motsvarande vecka i fjol och varuhandeln i fysiska butiker sticker ut.

Försäljningen av kläder och skor är 43 procent lägre än fjolårets, i linje med siffrorna från Svensk Handel, medan möbler och husgeråd har tappat 25 procent.

– Inom hemelektronik så minskade omsättningen i fysiska butiker med 28 procent senaste veckan jämfört med fjolåret, medan försäljningen online ökade med 66 procent. Så bilden är splittrad, säger Swedbanks prognoschef Andreas Wallström.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094