23948sdkhjf

Analys: Amazon tar 5-10 procent av svenska marknaden till 2025

Amazon kommer att ta 5 till 10 procent av den svenska e-handeln fram till 2025. Därmed blir bolaget den enskilt största e-handlaren i Sverige.

Det spår managementkonsulten Boston Consulting Group (BCG) i en ny analys.

BCG har analyserat Amazons intåg på den nordiska och svenska marknaden med fokus på vad det kommer att innebära för prissättning, utbud och lojalitet.

BCG bedömer att Amazon kommer att ta 5-10 procent av e-handelsmarknaden såväl i Sverige som i Norden fram till 2025. Prognosen är en sänkning från en uppskattning på 8-20 procent för hela Norden som gjordes för tre år sedan.

Sänkningen är ett resultat av att e-handelsmarknaden mognat och att Amazons utrullning enligt BCG varit förhållandevis försiktig på ett sätt som kan liknas vid hur det sett ut på jämförbara marknader de senaste åren, till exempel i Australien.

"För ett par år sedan trodde vi att Amazon skulle växa ännu mer kraftfullt, men den svenska marknaden har förberett sig väl. Amazon är dock här för att stanna och det är många aktörer som står inför tuffa beslut nu om hur man ska gå vidare", säger David Sandberg, partner på BCG och expert på e-handel.

Sett till jämförbara marknader är det enligt BCG troligt att det tar upp till ett år för Amazon att etablera sig fullt ut i Norden.

"Stora väletablerade aktörer kommer att klara sig bra på egen hand, precis som små specialiserade aktörer med täta band till sina kunder. Det är mellanskiktet som kommer att få det tufft", säger David Sandberg.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094