Trots kritiken – Amazons varumärke stärks i Sverige
Amazons lansering i Sverige har fått utstå mycket kritik. Ändå stärks varumärket bland svenska konsumenter. Professor Johan Anselmsson och Burak Tunca på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet har undersökt hur det går ihop.
Deras ”working report”, som gjorts i samarbete med undersökningsföretaget Norstat, är en del i ett pågående forskningsprojekt om svenskarnas attityder gentemot Amazon.
Trots kritiken både mot Amazons svenska hemsida och arbetsvillkoren hos e-handelsjätten så har antalet svenskar som anger att de kommer att testa Amazon Sverige ökat under de senaste månaderna. Över 40 procent säger nu att de kommer testa Amazon Sverige. För två månader sedan låg motsvarande siffra på 32 procent.
Enligt forskarnas analys är Amazons två främsta säljdrivande styrkor att det finns en rationell association om sortimentsbredd men också en mer känslomässig association om att Amazon är framgångsrika.
– Vi ska komma ihåg att detta främst handlar om förväntningar snarare än faktiska upplevelser. Uppfattningarna kan snabbt ändras efterhand som attityderna kommer att bygga på verkliga erfarenheter. En svaghet gällande trygghet och pålitlighet kan på sikt, om det inte vänder, bli Amazons akilleshäl eftersom det generellt sett är en av de viktigaste faktorerna bakom långsiktigt starka varumärken inom handel, säger Johan Anselmsson, professor i marknadsföring på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet.
Framförallt är det personer, och då en majoritet män, som handlar ofta på nätet som vet att Amazon har etablerat sig i Sverige. Det är främst yngre och de som handlar ofta som anger att de kommer testa den svenska sidan.
De senaste veckornas kritik kan ha dragit ner företagets kvalitets- och samhällsansvarsimage. Men det verkar å andra sidan inte vara viktigt för de som ofta handlar online, enligt forskarna.
– För handlare som vill utmana, eller rättare sagt försvara sig mot Amazon, handlar det i första hand om att vara innovativa och driva förändring. De behöver hålla sig moderna. Den som vill säkra nischstrategier skulle kunna satsa på hållbarhet, miljö eller lyfta fram kvalitéer och produktkompetens, säger Burak Tunca, universitetslektor i företagsekonomi på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet.