E-handeln ökar rejält igen – tillväxten för helåret väntas överträffa prognos
E-handelsköpen växte med 33 procent under oktober, jämfört med samma månad ifjol, sett till konsumenternas egna uppskattningar. Det rapporterar Postnord i E-barometern månadsrapport för oktober.
Andelen som e-handlade steg till 76 procent från 73 procent i september något som Postnord menar har att göra med att fler är oroliga för smittspridningen av covid-19 igen och färre besöker fysiska butiker. Nu väntas den reviderade tillväxtprognosen för helåret överträffas. ”Visa av erfarenhet vet vi nu att tillväxtestimaten som bygger på konsumenternas egna uppskattningar tenderar att indikera en lägre tillväxt än vad som sedan visar sig ha varit den verkliga utvecklingen”, skriver Postnord i rapporten.
- Vi såg en något lägre tillväxt i september men i oktober har svenskarna e-handlat väldigt mycket igen. Allt tyder på att den reviderade helårsprognosen på 33 procent, som vi satte i samband med Q2-rapporten, kommer att överträffas, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord
I rapporten framgår att helårstillväxten för e-handeln kommer inte bli de dryga 30 procent som tidigare estimerat utan snarare 40.
Populäraste varorna i e-handel i oktober var skönhet och hälsa, där apoteksvaror ingår.
Högst snittbelopp per e-handlande konsument hade hemelektronik, med 2 898 kronor, följt av möbler och heminredning. Snittbeloppet i e-modehandeln låg i oktober på 1 231.