Kronans Apotek omorganiserar
Kronans Apotek genomför en organisationsförändring för att enligt ett pressmeddelande bättre stå rustad för att klara de utmaningar som coronapandemin i snabb takt fört med sig; bland annat ökat fokus på digital utveckling.
Apotekskedjan säger sig behöva mer digital kompetens och arbeta mer tillsammans tvärfunktionellt i definierade processer och mötesforum och totalt berörs 30-tal medarbetare, av totalt 120, på servicekontoret.
– Vi behöver vara snabbare, ge kunderna ett samlat erbjudande digitalt och fysiskt, vi behöver bli ännu mer datadrivna i vårt arbetssätt och ta en tydligare position på marknaden, säger Anders Torell, vd, och fortsätter:
– Allt detta gör vi redan, men för att få mer kraft, bli än snabbare och fullt ut kunna dra fördelar av den digitala utvecklingen behöver organisation och arbetssätt justeras
Det finns enligt pressmeddelande ingen övertalighet men organisationsförändringen, som ska träda i kraft 1 januari nästa år, kommer att innebära rekrytering till nyckelpositioner och flera medarbetare kommer få nya roller och organisationstillhörighet.
– Kunderna ser oss som ett företag, då måste vi än mer agera som ett företag i alla våra försäljningskanaler. Vi ska tillsammans ge en så sammanhållen och bra kundupplevelse som möjligt, säger Anders Torell.
I veckan gick Kronans Apotek ut med att Hannes Hasselrot, som rekryterades till posten som apotekskedjans e-handelscheg i fjol, tar plats i apotekskedjans ledningsgrupp och blir därtill företagets digitala försäljningsdirektör.