Apoteksbranschen fick hicka efter Amazons lansering
Amazons lansering av ett eget digitalt apotek på tisdagen oroade andra aktier inom sektorn som CVS, Walgreens, GoodRx och Rite-Aid, vilka alla backade i New York.
Amazon kom in på apoteksmarknaden 2018 genom förvärvet av Pillpack för 753 miljoner dollar. Nu ska apoteksdelen av Amazon ge rabatter till medlemmar av bolagets kundklubb Prime och kunderna ska kunna betala med sin sjukförsäkring, skriver Business Insider.
– Vi arbetar hårt bakom kulisserna för att hantera komplikationer sömlöst, så att alla som behöver ett recept kan förstå sina alternativ, lägga sin order för det bästa tillgängliga priset, och få sina mediciner levererade snabbt, sade TJ Parker, chef för Amazon Pharmacy, i en kommentar.
Amazon har gradvis närmat sig apoteksområdet på samma sätt som företaget tidigare har närmat sig exempelvis livsmedelsbranschen. Sedan köpet av Pillpack har bolaget adderat ytterligare apoteks- och hälsovårdstjänster. År 2019 lanserades Amazons receptfria läkemedel och bolaget rullade då även ut ett hälsovårdsnätverk för de egna anställda.
I augusti i år lanserade Amazon dessutom en fitnessmonitor, Halo, och tillsammans med de övriga erbjudandena har Amazon skaffat sig en allt starkare position inom hälsoområdet – en position som nu alltså befästs med även receptbelagda läkemedel.
Omkring klockan 15.50 hade Amazonaktien stigit 1,1 procent i New York. De amerikanska apotekskonkurrenterna backade på bred front: CVS sjönk 7,6 procent, Walgreens 8,2 procent, GoodRx 16 procent och Rite-Aid 13 procent.