23948sdkhjf

Så mycket väntas julhandeln på nätet öka

Julhandeln på nätet väntas slå rekord även om många svenskar planerar köpa totalt färre klappar i år.

Svenskarna planerar att e-handla julklappar för 10,6 miljarder kronor och 62 procent av de svenska konsumenterna planerar att köpa minst en julklapp på nätet, enligt E-barometern för tredje kvaratalet från Postnord i samarbete med HUI Research och Svensk Digital Handel

Under tredje kvartalet uppgick tillväxten i e-handeln till närmare 39 procent jämfört med under motsvarande kvartal ifjol. Mest växte e-hhandeln för dagligvaror, en ökning med 101 procent, följt av möbler och heminredning som ökade med 73 procent men även skönhet och sport hade en fin tillväxt i e-handeln.

Black Friday, som inträffar den 27 november, lockar och 43 procent av e-handelsföretagen tror på en tillväxt över 10 procent i försäljningen av julklappar i år.

33 procent av konsumenterna planerar att handla något, varav hälften ska passa på att köpa julklappar. Hemelektronik, följt av kläder och skor står på konsumenternas inköpslistor inför stundade shoppinghelger.

– Julklappshandeln på nätet kommer slå nya rekord, det kan vi med stor säkerhet säga. Och det är alltså trots att svenskarna totalt sett uppger att de kommer köpa något mindre julklappar. Förflyttningen till nätet, från den fysiska julklappshandeln, är enorm. Det är samma effekt som vi generellt har sett i detaljhandeln under 2020, på grund av pandemin, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord i en kommentar.

46 procent av konsumenterna uppgav att de kommer göra färre butiksbesök samtidigt meddelar lika många att de coronapandemin till trots kommer agera som vanligt.

Modehandeln är en av de branscher som drabbats hårdast av coronapandemin, konstaterar Postnord. E-modehandeln ökade med 17 procent  under tredje kvartalet.

Men fler som arbetar hemma, inställda fester och evenemang gör att efterfrågan på mode minskar skriver Postnord i rapporten. 

”Det är dock tänkbart att den totala efterfrågan på mode upprätthålls bättre under fjärde kvartalet eftersom modevaror är populära presenter – vilket kan lyfta både e-handeln och butikshandeln”.

Snittköpet i e-modehandeln uppgår till 1 239 och 36 procent av konsumenterna uppger att e-handlat kläder och skor under tredje kvartalet vilket är i linje med motsvarande kvartal i fjol. Andelen som väntas handla mode under Black Friday och i julklapp ökar jämfört med i fjol.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063