Tappad framtidstro i handeln
Butikshandlarnas framtidstro försämrades i november. Framtidsindikatorn, som väger samman förväntningar kring försäljning, antal anställda och lönsamhet, sjönk till 79,1 i november jämfört med 87,3 i oktober.
Det framgår av Svensk Handels Handelsbarometer.
Även e-handlarnas framtidstro försämrades. Framtidsindikatorn sjönk till 116,6 i november från 118,9 i oktober.
Svensk Handel noterar att framtidstron i butikshandeln faller drastiskt trots att både Black Friday och julhandeln väntar runt hörnet, och störst är tappet för sällanköpshandlarna.
"Vi befinner oss för nionde månaden i en pandemi som slagit stenhårt mot många företag och årets julhandel mer efterlängtad än någonsin. Därför är det närmast mardrömslik tajming att kunder avråds från att besöka butiker inför årets viktigaste försäljningsperiod", säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.