E-handeln driver på – men färre apotek att vänta
Inte oväntat är det e-handeln som driver på tillväxten på apoteksmarknaden. Så var det 2019 och så är det i ännu högre utsträckning under 2020. Det visar den årliga uppföljningen som görs av Tandvårds- och läkemedelsförmånsverkets, TLV.
– Vi ser tydligt att coronapandemin bidragit till att e-handeln fått nya kunder och därmed ökat sina marknadsandelar, säger Gunilla Rönnholm, biträdande enhetschef på TLV.
Den totala varuförsäljningen via svenska öppenvårdsapotek (exklusive dosapotek) uppgick under 2019 till cirka 48,2 miljarder kronor, vilket motsvarade en tillväxt på drygt 5,6 procent. E-handeln svarar i princip för hela tillväxten.
E-handeln omsatte förra året totalt 5,1 miljarder kronor, vilket motsvarar 10,7 procent av den totala apoteksmarknaden. E-handelns marknadsandel för receptbelagda läkemedel var drygt 8 procent medan den för egenvård, där receptfria läkemedel och handelsvaror ingår, var knappt 17 procent 2019.
Däremot blir de fysiska apoteken färre. Från maj 2019 till maj 2020 skedde en nettominskning med sex apotek. Gunilla Rönnholm tror att minskad lönsamhet kommer att leda till att apoteksbolagen behöver se över sina butiksnät ytterligare.
Det finns även en ökad spridning inom apoteksföretagens rörelseresultat. Mellan de sex stora företagen skiljer det upp till fem procentenheter i rörelsemarginal. De övriga företagen har en ännu större spridning.
De största apotekskedjorna i maj 2020 räknat i marknadsandelar (2010 inom parentes):
- Apoteket AB, 28 procent (31 procent)
- Apotek Hjärtat, 28 procent (23 procent)
- Kronans Apotek, 23 procent (17 procent)
- Apoteksgruppen, 14 procent (14 procent)
- Lloyds Apotek, 6 procent (4 procent)
Apotea som enbart bedriver e-handel hade 2019 en marknadsandel på cirka 6 procent.