Ny affärsmodell för Beleco – abonnemangen ökar kraftigt
Möbelförmedlaren Beleco har skruvat på sin affärsmodell. Vid lanseringen förra året låg fokus på korttidsuthyrning, event och homestaging. I coronatider är hemmakontoren i fokus och för Beleco har det burit frukt att i stället sikta in sig på abonnemang till privatperoner.
Antalet privata abonnemang har ökat från 17 stycken i februari till 301 i oktober. Totalt omsätter nu dessa abonnemang 2,7 miljoner kronor. Beleco sitkar på att komma upp till en omsättning på 18 miljoner kronor under 2021.
– Det slängs kopiösa mängder möbler – bara i Sverige slängs det mer än 8 000 ton kontorsmöbler varje år. Vår vision är att göra upp med slit- och slängbeteendet och glädjande nog ser vi ett ökat intresse för cirkularitet i Sverige. Detta i kombination med mer hemmaarbete samt strävan efter ett flexibelt och stilfullt hem tror vi har bidragit till vår procentuella stora tillströmning av abonnemang, säger Sebastian Rudenstam, medgrundare och affärsutvecklingschef på Beleco.
Beleco, som gärna kallar sig möbel- och inredningsbranschens Airbnb, äger inte själv möblerna som hyrs ut på den digitala marknadsplatsen. Hittills har mer än 100 möbelproducenter och varumärken anslutit sig till förmedlingstjänsten.