23948sdkhjf

Rejäl försäljningsökning för Zalando

Förändrade konsumtionsbeteenden under coronapandemin gynnade e-handlaren som redovisade ett starkt tredje kvartal.

Zalando omsatte 1,8 miljoner euro under årets tredje kvartal vilket var en försäljningsökning med 21,6 procent. Det justerade rörelseresultat uppgick till 118 miljoner euro (6,3).


”Den starka tillväxten drevs framför allt av den ökande efterfrågan att handla digitalt under den pågående pandemin, liksom den starka insatsen från Zalandos Partner Program och Zalando Lounge”, skriver Zalando i rapporten.

Försäljningsökningen kommer också från ett stort antal nytillkomna kunder.

Vid utgången av september uppgick e-handlarens antal aktiva kunder till 35,6 miljoner vilket var en ökning med 20,7 procent från 29,5 miljoner aktiva kunder vid utgången av september i fjol. Antalet order ökade med 26,7 procent under det tredje kvaratlet.

I juni lanserade Zalando ett partnerprogram som kopplar ihop fysiska butiker med e-handlarens plattform i Sverige och nu utökas programmet i Norden till att omfatta Danmark, Norge och Finland. Bestseller och PVH Corp.,med bland annat varumärkena Calvin Klein och Tommy Hilfiger, har anslutit.

 

– Vi är väldigt glada över att danska, norska och finska butiker nu enkelt kan ansluta till Zalandos plattform via vårt Connected Retail-program. Butikerna kan därmed sälja sina produkter direkt till våra drygt 35 miljoner aktiva kunder online. Ett stort och lokalt sortiment distribueras på så vis från lokala återförsäljare till kunder på de nordiska marknaderna och runt om i Europa. Norden är en nyckelmarknad för oss på Zalando, och därför utökar vi nu vårt Connected Retail-program här, säger David Hejgaard, Nordenchef på Zalando i en kommentar.

För helåret 2020 spår Zalando att GMV-försäljningen,gross merchandise value,ska öka med 25 till 27 procent och att intäktstillväxten ska bli 20 till 22 procent.

Det är en upprepning av de höjda prognoser som bolaget lämnade i början av oktober.

E-handlaren spår att det justerade rörelseresultatet för helåret 2020 ska landa inom intervallet 375 till 425 miljoner euro.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109