23948sdkhjf

Footway fördubblar lageryta och lanserar ny plattform

Footway, som bedriver e-handel inom sport och mode, ska bygga ut lagret i Eskilstuna och fördubbla lagerytan. Bolaget lanser också under november en helt ny e-handelsplattform med en gemensam global infrastruktur för alla koncernens butiker.

Plattformen kommer ha hög skalbarhet och skapar nya förutsättningar för tillväxt. I samband med lanseringen har Sportamore rullats ut på 19 nya marknader, samtidigt som de tidigare förvärvade och integrerade butikerna Heppo och RunForest har lanserats som nya butiker.

Härom dagen meddelade Footways att även köpet av streetwearbolaget Caliroots nu är en realitet. Även Caliroots ska lanseras på den nya plattformen.

Utbyggnaden av lagret i Eskilstuna innebär att lagerytan kommer att växa från dagens 23 000 kvadratmeter till 48 000 kvadratmeter. Lagret beräknas ha en kapacitet för försäljning på över 10 miljarder kronor.

Byggnaden kommer att certifieras med Green Building vilket kräver att den använder minst 25 procent mindre energi än tidigare.

– Utbyggnaden av lagret i Eskilstuna är en viktig satsning för framtiden och ännu en komponent i allt arbete som görs kring vår nya e-handelsplattform. I linje med vårt fokus på data och automation i den nya plattformen ska även det nya lagret präglas av högre automation för att därigenom uppnå ökad effektivitet, säger Daniel Mühlbach, vd för Footway.

Av Footways delårsrapport framgår att företaget redovisar en nettoomsättning om 485 miljoner kronor för det tredje kvartalet, där Footway stod för 236 miljoner och Sportamore för 249 miljoner kronor.

Rörelseresultatet, ebit, uppgick till -46 miljoner kronor.

Antalet nya kunder i tredje kvartalet uppgick till 293.000 och antalet besökare ökade med 6 procent till 27,2 miljoner.

"Footway och Sportamore uppvisade en mindre tillväxt i kvartalet mot föregående år med 3,3 respektive 0,2 procent, där utfallet påverkades i olika utsträckning av covid-19. Footways tillväxt drevs främst av Storbritannien, Irland och Island medan Sportamores tillväxt påverkades positivt av marknaderna utanför Sverige", heter det i rapporten.

Integrationsarbetet av Sportamore, som förvärvades under våren, har fortgått enligt plan.

"Arbetet har inneburit vissa omstruktureringsåtgärder som medfört kostnader om 38 miljoner kronor i kvartalet, men som framöver väntas ge synergier om cirka 95 miljoner kronor på årsbasis. Tidigare bedömning om att integrationen väntas ha viss dämpande effekt på koncernens organiska tillväxt fram till halvårsskiftet 2021 kvarstår", skriver bolaget.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125