23948sdkhjf

Trög september för Clas Ohlson – försäljning sjönk även digitalt 

Clas Ohlsons försäljning i september minskade med 8 procent till 629 miljoner kronor (681). Den organiska försäljningen minskade med 3 procent jämfört med föregående år. 

Jämförbar försäljning minskade med 3 procent jämfört med september i fjol.

Försäljningen online minskade med 6 procent till 42 miljoner kronor (45). 

Vid utgången av månaden uppgick antalet butiker till totalt 228 vilket är 3 färre jämfört med utgången av samma månad i fjol.

”Efter en stark sommar har den reducerade kundtrafik som vi sett ända sedan pandemins utbrott under våren nu fått ett tydligt genomslag i försäljningen. För att parera utvecklingen har vi lagt än större fokus på kostnadskontroll med målsättningen att upprätthålla en god lönsamhet trots en svagare försäljning”, skriver Lotta Lyrå, avgående vd och koncernchef i ett pressmeddelande.


Vidare uppger detaljhandelskedjan att den minskade försäljningen i e-handel ska ses i ljuset av att kedjan under perioden implementerade ett nytt lagerstyrningssystem. 


”För att genomföra förändringen på ett kontrollerat sätt, och i god tid innan årets viktigaste försäljningsperiod, var vi restriktiva med marknadsinvesteringar. Även de tillfälligt längre leveranstiderna i samband med systemimplementeringen har påverkat försäljningen i e-handelskanalen”.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063