23948sdkhjf

Så rustar Postnord inför svart fredag

Den relativt nya köphelgen i slutet av november, "Black friday", stundar och Postnord gör sig redo för rekordvolymer. 

Redan förra året slogs rekord, med en miljon paket denna helg, och i år när e-handeln har ökat så kraftigt finns skäl att räkna med ännu större volymer. 

Postnord gör nu ett åtgärdspaket där de sätter in förstärkningar på terminalerna och ger stöd till paketombuden.

– Som alltid är det här vår roligaste period och vi förväntar oss högre volymer i våra flöden. Den här perioden kommer däremot att bli annorlunda än andra år, på grund av coronapandemins effekter. Vi, liksom branschen i stort, inser att pandemin kommer att fortsätta påverka verksamheten, säger Mathias Krümmel, chef för produktion på Postnord.

I åtgärdspaketet ingår söndagssortering av paket, utökade hemleveranser, lördagsleveranser, 38 tillfälliga julombud och samarbeten med stora e-handlare för att sprida transporterna bättre under dagen. Kundservice kommer också att ha utökade öppettider för att kunna ta emot samtal och frågor.

– Vi gör ständiga förbättringar. Förra året ville vi säkra att paketombuden inte blev för fulla, vilket lyckades bra. I år koncentrerar vi oss på hemleveransernas kvalitet, till exempel genom tydligare avisering och bättre kommunikation med konsumenterna, säger Mathias Krümmel.

Under årets andra kvartal växte e-handeln med 49 procent, en effekt av coronapandemin och den sociala distanseringen. Prognosen inför svarta fredagen och julen är att Postnords volymer kommer att öka med drygt sju procent.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.126