Så rustar Postnord inför svart fredag
Den relativt nya köphelgen i slutet av november, "Black friday", stundar och Postnord gör sig redo för rekordvolymer.
Redan förra året slogs rekord, med en miljon paket denna helg, och i år när e-handeln har ökat så kraftigt finns skäl att räkna med ännu större volymer.
Postnord gör nu ett åtgärdspaket där de sätter in förstärkningar på terminalerna och ger stöd till paketombuden.
– Som alltid är det här vår roligaste period och vi förväntar oss högre volymer i våra flöden. Den här perioden kommer däremot att bli annorlunda än andra år, på grund av coronapandemins effekter. Vi, liksom branschen i stort, inser att pandemin kommer att fortsätta påverka verksamheten, säger Mathias Krümmel, chef för produktion på Postnord.
I åtgärdspaketet ingår söndagssortering av paket, utökade hemleveranser, lördagsleveranser, 38 tillfälliga julombud och samarbeten med stora e-handlare för att sprida transporterna bättre under dagen. Kundservice kommer också att ha utökade öppettider för att kunna ta emot samtal och frågor.
– Vi gör ständiga förbättringar. Förra året ville vi säkra att paketombuden inte blev för fulla, vilket lyckades bra. I år koncentrerar vi oss på hemleveransernas kvalitet, till exempel genom tydligare avisering och bättre kommunikation med konsumenterna, säger Mathias Krümmel.
Under årets andra kvartal växte e-handeln med 49 procent, en effekt av coronapandemin och den sociala distanseringen. Prognosen inför svarta fredagen och julen är att Postnords volymer kommer att öka med drygt sju procent.