23948sdkhjf

Ikea ökar försäljningen i Sverige – näthandeln upp 40 procent

Ikea Sverige har under verksamhetsåret 2020 ökat sin försäljning med 200 miljoner kronor till totalt 18 miljarder koronor. Den största ökningen har skett online men även antalet besök i butikerna har ökat, från 151 till 161 miljoner under perioden september 2019 till och med augusti 2020. 

Antalet besök online ökade kraftigt från mitten av mars och den online-genererade försäljningen har under verksamhetsåret ökat med omkring 40 procent.

– Vi har snabbt ställt om vår verksamhet efter kundernas behov och önskemål och samtidigt skapat tillväxt. Detta under en pandemi som påverkat hela vårt samhälle. Det är en fantastisk bedrift av alla våra medarbetare, säger Lena Herder, landschef Ikea Sverige.

De svenska varuhusen har hållit öppet under hela verksamhetsåret. Varuhusens restauranger har dock varit stängda från mitten av mars till mitten av augusti.

– Under verksamhetsåret 2020 hade vi haft det största antalet besök hos Ikea Sverige någonsin. Även antalet medlemmar i Ikea Family är nu det största någonsin. Vi siktar högt och vill nu nå ännu fler av de många människorna, säger Lena Herder.

Parallellt med de digitala satsningarna förstärker Ikea Sverige även det fysiska mötet genom att i början av 2021 öppna ett nybyggt varuhus i Kållered, Mölndal, som ska ersätta det gamla. Dessutom ska det etableras nya butiker och koncept i Stockholm. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095